Komisja Europejska zaproponowała w środę wprowadzenie od 2011 roku obowiązku montowania świateł dziennych we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych w Unii Europejskiej.
Światła takie włączają się automatycznie przy zapaleniu silnika. Dzięki temu nie trzeba używać świateł mijania, które są obowiązkowe przez cały rok w Polsce i niektórych innych krajach UE. W porównaniu ze światłami mijania, światła dzienne to oszczędność energii o 25-30 proc.
Widoczność samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów wyposażonych w światła dzienne się zwiększy, co poprawi bezpieczeństwo na drogach. Taki rodzaj oświetlenia pozwoli zredukować liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, zapewniając jednocześnie większą efektywność energetyczną - powiedział komisarz ds. przemysłu Guenter Verheugen.
Komisja Europejska popiera obowiązek jazdy na światłach w dzień przez cały rok, twierdząc, że zwiększa to bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych. Według różnych dostępnych badań, zmniejsza to liczbę wypadków w dzień o 5 do 15 proc., a wypadków z udziałem motocykli nawet o 30 proc.
Według szacunków polskiego Instytutu Transportu Samochodowego w Polsce obowiązek używania świateł w dzień przez cały rok zmniejsza liczbę zabitych w wypadkach z udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20 proc.
Od 7 lutego 2011 roku światła dzienne mają być obowiązkowo montowane w samochodach osobowych i dostawczych, półtora roku później także w ciężarówkach i autobusach. Światła dzienne różnią się od świateł mijania przeznaczonych do oświetlenia drogi; świecą wprost na nadjeżdżające pojazdy, ale słabym światłem. Wraz z zapadnięciem zmroku byłyby one przełączane na zwykłe światła automatycznie albo ręcznie.
W Polsce obowiązek jazdy na światłach w dzień istnieje od kwietnia zeszłego roku. W różnym zakresie obowiązuje w kilkunastu krajach europejskich. Cały rok na wszystkich drogach kierowcy muszą jeździć na światłach m.in. w Danii, Finlandii, Szwecji, Islandii, Słowacji, a także Norwegii. Cały rok na światłach jeździ się też na obszarach niezabudowanych we Włoszech i na Węgrzech. W okresie jesienno-zimowym na wszystkich drogach obowiązek ten istnieje w Czechach i na Litwie.
Ogłoszona dziś przez KE propozycja odpowiedniej dyrektywy będzie musiała zyskać akceptację Parlamentu Europejskiego i rządów krajów członkowskich.
Komisja Europejska popiera obowiązek jazdy na światłach w dzień przez cały rok, twierdząc, że zwiększa to bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych. Według różnych dostępnych badań, zmniejsza to liczbę wypadków w dzień o 5 do 15 proc., a wypadków z udziałem motocykli nawet o 30 proc.
No wszystko fajnie , tylko jak gdzieś wyczytałem w internecie statystyki wypadków to jakoś nie zmniejszyła się ich liczba tylko delikatnie wzrosła :|
Moi koledzy którzy jeżdżą na motocyklach teraz jeżdżą na długich bo motor jest tak samo traktowany jak normalne auto.
szkoda, nie do końca już to mamy w OII. U nas nie jest to na LEDach więc nie oszczędza cennej energii.
nie doczytałem, że dzienne mają być na LEDach, natomiast w O2 mając załączoną opcję tzw. "skandynawską", kiedy przełącznik świateł jest na "0" światła mijania są traktowane jako dzienne i możesz ustawic sobie moc ich świecenia - mniejszą niż "krótkich" :idea:
już "fabrycznie" jest mniejsza, ale nieznacznie.
saport techniczny baj DGW
była BKD+DSG '05 120kkm
była BXE '08 190kkm
no i nie ma :-)
szkoda, bo w OII najprawdopodobniej dzienne są na PWMie. Sam to zauważyłem, że świecą minimalnie ciemniej niż normalne mijania. Ale tak na prawdę to wiele energii to nie oszczędza.
W porównaniu ze światłami mijania, światła dzienne to oszczędność energii o 25-30 proc.
Moim zdaniem skoro będą chcieli zmusić wszystkich do użytkowania tych świateł, a jednocześnie ograniczać spalanie paliwa i emisję CO2 to raczej wszyscy pójdą w LEDy, które w produkcji nie są drogie, a jak widać po Audi wyglądają świetnie.
szkoda, bo w OII najprawdopodobniej dzienne są na PWMie. Sam to zauważyłem, że świecą minimalnie ciemniej niż normalne mijania. Ale tak na prawdę to wiele energii to nie oszczędza.
możesz to ustawiać :idea:
chyba nawet do 30% czy coś tam
saport techniczny baj DGW
była BKD+DSG '05 120kkm
była BXE '08 190kkm
no i nie ma :-)
szkoda, bo w OII najprawdopodobniej dzienne są na PWMie. Sam to zauważyłem, że świecą minimalnie ciemniej niż normalne mijania...
Mijania ( "krótkie" ) też są na PWM-ie, to dzięki temu uzyskuje się stabilne znamionowe napięcie trochę ponad 12V na żarówkach, i pełne napięcie 14-14,5V ( po przełączeniu VAG-iem ) do zasilania ksenonów...
W sumie, po przełączeniu na opcję "ksenon" możliwe, że PWM przestaje wogóle pracować ( otwiera się na stałe ) bo w lampie i tak jest przetwornica wysokiego napięcia...
możesz to ustawiać :idea:
chyba nawet do 30% czy coś tam
No, ale to jest dopiero jakieś 30W oszczędności a dalej pozostanie ok 70W.
A LEDy ile wezmą? W sumie pewnie z 5-10W. I to już jest widoczna oszczędność. Szczególnie, że trwałość też o milion razy lepsza od tradycyjnych żarówek.
Pewnie różnica jest taka, że jak masz dzienne to świecą z przodu tylko włókna żarówek mijania, a jak włączysz światła mijania to z przodu świecą i mijania i postojowe.
Ustawienie świateł mijania tak by świeciły słabiej w pozycji "0" - światła dzienne, jest raczej mało prawdopodobna ;-)
"Prosta jest dla szybkich samochodów, zakręty są dla szybkich kierowców..."- Colin McRae
Komentarz